محمدبن مسلم می گوید: خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم و می خواستم از قائم آل محمد(عج) سوال کنم اما امام باقر(ع) قبل از این که من سوال کنم، فرمود: ای محمد بن مسلم! در قائم آل محمد(عج) شباهتی با پنج تن از انبیاء وجود دارد: یونس بن متی و یوسف بن یعقوب و موسی و عیسی و محمد صلوات ا... علیهم. اما شباهت او با یونس بن متی آن است که وقتی پس از غیبت خود در کبر سن باز می گردد جوان است. 

اما شباهت او با یوسف بن یعقوب آن است که از عام و خاص غایب می شود و از برادران مختفی است و امر او بر پدرش هم پوشیده است با وجود آن که مسافت بین او و بین پدرش و خاندان و شیعیانش کم بود. اما شباهت او با موسی دوام خوف و طول غیبت و خفای ولادت و رنج شیعیانش پس از وی است که آزار و اذیت و خواری می بینند تا آن که خدای تعالی اذن ظهور دهد و او را بر دشمنانش نصرت و تأیید فرماید.

اما شباهت او با عیسی علیه السلام اختلافی است که درباره وی صورت می گیرد تا به غایتی که گروهی گویند متولد نشده است و گروهی گویند فوت کرده است و گروهی گویند کشته شده و به صلیب آویخته شده است و اما شباهت او با جدش محمدمصطفی صلی ا... علیه و آله خروج او با شمشیر است و این که او دشمنان خدا و رسولش و جباران و طاغوت ها را خواهد کشت و او با شمشیر و رعب یاری می شود و هیچ پرچمی از او باز نگردد و از علامات قیام او، خروج سفیانی از شام و خروج از یمن و صیحه آسمانی در ماه رمضان و ندای آسمانی است که منادی او را به نام خودش و نام پدرش می خواند.