ابن ابی الحدید در قسمت چهارم از شرح نهج البلاغه نقل می‏کند که معاویه عده‏ای از صحابه و بعضی از تابعین را تطمیع می‏کرد تا اخبار زشتی درباره علی (ع) از خود جعل کنند و برای مردم روایت نمایند. اخبار طوری باشد که برائت و بیزاری از علی (ع) را لازم نماید برای این کار جوایز زیادی تعیین می‏کرد تا راویان احادیث به جعل حدیث تمایل پیدا کنند. آنها نیز خواسته معاویه را انجام دادند. ابوهریره و عمرو بن عاص و مغیرة بن شعبه از آن جمله هستند.
اعمش گفت: هنگامی که ابوهریره با معاویه وارد عراق شد، ابتدا به طرف مسجد کوفه رفت، دید جمعیت بسیار زیادی از او استقبال کرده و برای استماع گفتارش اجتماع نموده‏اند. به دو زانو در میان مردم نشست چندین مرتبه (برای این که صورت واقعیت به عمل خود بدهد) با کف دست بر پیشانی زد آنگاه گفت: (یا اهل العراق اتزعمون انی اکذب علی اللّه و علی رسوله و احرق نفسی بالنار) ای مردم عراق خیال می‏کنید من به خدا و پیغمبرش دروغی نسبت می‏دهم و خود را به آتش می‏سوزانم.
به خدا سوگند از پیغمبر (ص) شنیدم که فرمود: هر پیغمبری حرمی دارد (و ان حرمی بالمدینة مابین عیر الی ثور) حرم من در مدینه، امتدادش از کوه عیر تا کوه ثور است. هر کس در این امتداد اختلاف و فتنه‏ای بیانگیزد، لعنت خدا و ملایکه و مردم بر او باد.
(و اشهد باللّه ان علیاً احدث فیها) خدا را گواه می‏گیرم که علی (ع) در مدینه فتنه انگیخت. وقتی این خبر به معاویه رسید، مقدمش را گرامی داشت و بسیار او را نوازش نمود حکومت مدینه را نیز به ابوهریره واگذار کرد.
زمخشری در ربیع الابرار می‏گوید: ابوهریره غذای مضیره (یک نوع طعامی است که با شیر ترش تهیه می‏شود) خیلی دوست داشت بر سر سفره معاویه می‏رفت و آن غذا را می‏خورد. هنگام نماز که می‏شد با علی (ع) نماز می‏خواند وقتی به او اعتراض می‏نمودند. جواب می‏داد: (مضیرة معاویة ادسم و اطیب و الصلوة خلف علی افضل) غذای مضیره معاویه چرب‏تر و خوش‏بوتر است ولی نماز پشت سر علی (ع) افضل است.  منبع سایت غدیر